Szemlélődő Szív

Szemlélődő Szív

"A boldogságot nem dobozban árulják." - Interjú Kathryn Kellogg-gal, a Going Zero Waste amerikai bloggerével

2017. április 27. - Szemlélődő Szív

"Jó helyen jársz, ha szakítani akarsz a műanyagokkal, ha el akarod távolítani a káros vegyszereket az otthonodból és ha csökkenteni akarod a hulladékod mennyiségét." Ezekkel a szavakkal köszönti olvasóit Kathryn Kellogg amerikai blogger, akinek a neve összeforrt a zero waste, vagyis a nulla hulladékos életformával. De vajon miért döntött úgy, hogy egy tudatosabb élet mellett teszi le a voksát? A Kathrynnel készített interjúból erre is választ kaphattok.

kathryn_kellogg.jpg

- Miért választottad a zero waste, azaz a nulla hulladékos életmódot?

- Amikor húsz éves voltam, hat csomót fedeztem fel a mellemben. Szerencsére jóindulatúak voltak, de ez az egész elgondolkodtatott azon, mi mindent teszek a testemre és a testembe. Megtudtam, hogy sok olyan termék, amelyet használunk, nincs alaposan tesztelve. Ezen felül még azt is megtudtam, hogy a műanyagban van BPA és BPS, ezek pedig könnyen átjuthatnak az ételeinkbe. Ezek pedig miközben az ösztrogénhez hasonló hatást fejtenek ki, károsan hatnak a hormonrendszerre.

A műanyag egészségügyi hatásain kívül az sem mellékes, hogy ez az anyag nem bomlik le a környezetben. Minden egyes műanyag darab, amelyet valaha gyártottak, még mindig létezik. A műanyag nem bomlik le biológiailag, csak fotokémiailag. Ez azt jelenti, hogy egyre kisebb és kisebb lesz, de soha nem tűnik el véglegesen. Emiatt nagy veszélyt jelent a természetre, különösen a tengeri életre. Az óceán minden egyes mikroplanktonjára negyvenhat mikronműanyag jut. Ez teljesen része a táplálékláncnak, ez pedig teljesen fel tudná borítani a teljes ökológiai rendszert. Ez pedig kemény dolog.

Felhagytam a toxikus termékek használatával és minden korábban használt műanyagot szép fokozatosan kivontam a mindennapjaimból. Ezek után zökkenőmentesen át tudtam állni a zero waste életmódra. Közben Californiába költöztem, és láttam azt a mérhetetlen mennyiségű szemetet és műanyagot, amelyek nap mint nap elborítják az utcákat. Nem akartam a probléma része lenni. Ehelyett a megoldás részévé akartam válni.

- Mi volt az emberek reakciója, amikor elkezdted ezt az életmódot?

- Hú, jó kérdés. Nem igazán szoktam zero waste zászlót lóbálva flangálni. Mindent úgy csinálok, ahogy szoktam, csak némileg fegyelmezettebben.

- Milyen apró lépésekkel kezdtél?

- Nézd csak, itt van egy tízes lista azokról a dolgokról, amelyek újragondolásával bárki könnyedén belevághat: https://www.goingzerowaste.com/top-10-to-get-started/

- Melyik volt ezek közül a legnehezebb?

- Egyik sem volt túlságosan bonyolult. Itt csak apróságok egy csokorjáról van szó, amelyeknek összeadódva hatalmas hatásuk van.

- Mi hiányzik legjobban a korábbi életmódodból?

- Őszintén szólva semmi. Eleinte eszméletlenül hiányzott a gyorskaja. Egyik alkalommal az egyik barátomék bulit szerveztek. Rengeteg olyan étel tornyosult az asztalokon, amik hiányoztak akkoriban, például a chips és az édességek. Mivel ők vásárolták ezeket, nem pedig én, úgy döntöttem, eszem belőlük. Szörnyű ízük volt. Teljesen rosszul lettem tőlük. Az ízlelőbimbóim hatalmas átalakuláson mentek keresztül. Ha ugyanis túlságosan sok feldolgozott élelmiszert eszel, kívánod ezeket. De ha valódi kaját eszel, a tested visszautasítja a silány kaját.

- Miért szereted a zero waste életmódot?

- Egészségesebben étkezel, pénzt takarítasz meg, többet mozogsz, támogatod a helyi vállalkozásokat, megismered a környékedet, kapcsolatokat alakítasz ki olyanokkal, akik részei az "ellátási láncodnak", például ismerem azt az embert, aki a spenótom termeszti. Hihetetlen, hogy a zero waste milyen módon javítja az élet minden területét. Emellett megnyugtató is az egész. Már nem veszem körül magam felesleges holmikkal. A házamban mindennek megvan a maga célja és jelentése. Minden letisztult körülöttem és sokkal egyszerűbb lett. A modern társadalom megállás nélkül azt szajkózza, hogy az vagy, amit megveszel. De ez csak gyárilag/ mesterségesen előállított szükséglet. Inkább arra figyelek, hogy ki vagyok, hogyan változom, nem pedig azt lesem, hogyan határoznak meg engem a legfrissebb trendek. Ez a kulcs a boldogsághoz. Nem is, többet mondok. Ez a kulcs az elégedettséghez.

kathryn_kelogg_food.jpg

- Mennyi időt töltesz a saját készítésű ételek, kozmetikumok előállításával?

- Nem sokat. Nagyjából harminc percet töltök ebéd- és vacsorakészítéssel naponta. De ez akkor is így lenne, ha nem követném a zero waste-t. Kozmetikai dolgokat ritkán készítek. Ehhez kapcsolódóan ajánlom az egyik bejegyzésem, amelyben kifejtem, mi mindent tekintek fenntarthatónak.  https://www.goingzerowaste.com/blog/the-five-rules-of-personal-sustainability?rq=sustainability%20rule

- Miért fontos csökkentenünk a hulladékok és a pazarlás mértékét?

- Nem látjuk a szemetünket. Jön a kukásautó, felpakolják a szemetet, és már el is szállítják. Annyira hozzászoktunk már ehhez a jelenséghez, hogy ezt nem is érzékeljük problémaként. De itt sokkal többről van szó, mint a szemét. Minden font szemét előállításakor majd' kétszer annyi hulladék keletkezik. (Amerikában a fejenkénti szemétadag naponta körülbelül két kilogramm.)

Azt hiszem, a túlfogyasztás napja remek példa erre. Ez azt jelenti, hogy minden évben van egy nap, amely azt jelöli, hogy a Föld mennyi forrást tud fenntarthatóan előállítani egy év alatt. Tavaly ez a nap augusztus elejére esett. Ez körülbelül az év fele.Két Földnyi erőforrást használunk, hogy olyan termékeket állítsunk elő, amelyeket egy hatalmas földlyukba dobunk, ahol aztán soha nem fognak lebomlani. Talán újra kellene gondolnunk azt, ahogyan a dolgokhoz viszonyulunk.

kathryn_kellogg_1yearoftrash.jpg

- Mit tanultál magadról az elmúlt hulladékmentes években?

- Sokat tanultam a személyes boldogságról és arról, ahogyan a tárgyakhoz viszonyulok, ahogyan önmagam látom. Úgy vagyunk szocializálva, hogy a média lencséjén keresztül tekintsünk önmagunkra. A hirdetők azt akarják elérni, hogy elhidd, csak egy bizonyos termékkel lehetsz gyönyörű és boldog. Állandóan hamis képekhez kell hasonlítgatnod magad. De ha kihajítod a felhalmozott hulladék nagy részét az életedből, rájössz, hogy NEM KELL úgy kinézned vagy úgy öltözködnöd, mint ahogy azt elvárnák tőled. Ez a gyárilag előállított fogyasztási mérték pedig csak egy gyárilag előállított szükséglet és teljesen irreleváns. A boldogságot nem dobozban vagy csomagban árulják. Akkor leszünk igazán boldogok, ha megelégedünk azzal, amink van. Ez a leglényegesebb lecke, amit tanultam.

- Kinek ajánlanád ezt az életmódot?

- Mindenkinek! Azt hiszem, a "nulla" szóval túlzott elvárásokat támasztanak az emberek maguknak. Nem kell mindent úgy csinálnod, mint nekem. Kezdd kicsiben! Egyszerre csak egy dologra koncentrálj! Ne vessz el a részletekben! Csak vágj bele, és tégy meg minden nap egy apró lépést a változás felé! Ha ez csak egyetlen dolog, már az is valami! Ahogy telik az idő, az apró változtatásoknak is hatalmas hatásuk lesz. Bárki képes a változtatásra.

A képeket Kathryntől kaptam.

Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal is!

Minden jog fenntartva!

A bejegyzés trackback címe:

https://szemlelodosziv.blog.hu/api/trackback/id/tr3512441999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása