Szemlélődő Szív

Szemlélődő Szív

Az első sajtótájékoztatóm - ráadásul Pesten, az NMHH-nál a tudatos médiafogyasztásról

2018. augusztus 18. - Szemlélődő Szív

A héten hatalmas izgalmak közepette Budapestre utaztam. Nem is akárhová voltam hivatalos. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság sajtóreggelijére kaptam meghívót.

Készülődés és indulás

Amint elolvastam, hová invitálnak engem mint kollégát, egyből tudtam, hogy nekem is ott a helyem. Az indulást megelőző napon azért még többízben elbizonytalanodtam, mert ugye nem túl gyakran közlekedem - egyedül - Pesten. Végül összeszedtem a bátorságom, megvettem a menetjegyem, megkerestem a címet, ahová tartottam, BKK-menetrendeket tanulmányoztam, és másnap hajnalban felszálltam a vonatra.

img_20180815_105410.jpg

Érkezés

A Nyugati pályaudvartól tudtam, hogy milyen tömegközlekedési járművel és melyik irányba kell elindulnom. Azzal viszont nem számoltam, hogy az adott járat pályafelújítási munkálatok miatt rövidebb szakaszon közlekedik. Mielőtt a pánik eluralkodott volna rajtam, hideg fejjel végiggondoltam, hogy valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki a végállomásig szeretne közelekedni. Így követtem a tömeget a villamospótló autóbuszokhoz. Tudtam, hogy a kívánt megálló közelében található az utca, amit keresek, hirtelen mégsem tudtam eldönteni, melyik irányba is induljak. Két embertől igyekeztem útbaigazítást kapni, ők azonban nem tudtak segíteni. Végül harmadjára sikerrel jártam, és abba az irányba navigáltak, amerre a telefonom térképe is, így időben érkeztem az NMHH székházához.

Az ott dolgozók mosolyogva, kedvesen fogadtak. Megmutatták a sajtótájékoztató helyszínét, ahol ételektől és italoktól roskadoztak az asztalok. Három pincér készségesen szolgálta ki az érkezőket. Az NMHH munkatársai odajöttek hozzám, bemutatkoztak, le is tegeződtünk. Jó házigazdához méltón kínálták a reggelit, a kávét. Miután a hatóság elnök asszonya is megérkezett, kezdetét vette - velem együtt - kilenc újságíró részvételével a tájékoztató.

Az NMHH feladatkörei

Bevallom, korábban nem sokat tudtam az NMHH feladatköreiről, mára azonban egész jól belelátok abba, mivel is foglalkoznak: filmek korhatáros besorolásával, roamingdíjakkal, TV-vel, rádióval, internettel kapcsolatos szerződésekkel, elektroszmogméréssel. Nagy hangsúlyt fektetnek a tudatos médiahasználati szokások kialakítására, például  Bűvösvölgy néven médiaértés-oktató központot üzemeltetnek Budapesten és Debrecenben, 2019 őszétől pedig Sopronban is. A 2011 óta működő Internet Hotline nevű jogsegélyszolgálatukon bárki észrevételt tehet, ha valamilyen médiumban nem megfelelő tartalomba botlik. Az elmúlt hét évben 4000 bejelentés érkezett hozzájuk. Ezen a napon új fogalmakkal is megismerkedtem. Ilyen volt többek között a grooming, amely behálózást jelent. Többnyire chatszobákban van jelen és arra irányul, hogy a hiszékeny chatpartnerből különböző személyes adatot húzzanak ki. A másik jelenség neve szexting. Ez alatt szexuális tartalmú képek készítését és továbbítását kell értenünk.

Sokkoló adatok

A sajtóreggeli során egy kutatás megdöbbentő eredményeiről is beszámoltak. Ebben a fiatal, 7 és 16 éves korosztály médiahasználatát tanulmányozták. A szívemhez kaptam, mikor meghallottam a következő adatokat:

- A 7-8 évesek 14%-ának, a 9-10 évesek felének van mobilja. Ezen készülékek 88%-a okostelefon.

- A 9-10 évesek 19%-a jelen van valamilyen közösségi médiában. A csatlakozás átlagos életkora 11,5 év. Átlagosan 3-4 helyre regisztrálnak. A szülők 17%-a nincs fent egyik ilyen oldalon sem.

- A mobilozó 11-13 évesek 49%-ánál nincsenek előzetes szabályok a használathoz, 46%-uknál az utólagos ellenőrzés is hiányzik. A szülők 91%-a nem szűri a felnőtt tartalmat.

- A 15-16 évesek 37%-a látott olyasmit, ami csoport ellen kelt gyűlöletet. Ennek a korosztálynak a negyedét érte már valamilyen zaklatás a neten az elmúlt évben.

- A gyerekek nem igazán fektetnek hangsúlyt adatvédelmi kérdések mérlegelésére. A 15-16 évesek 35%-a legalább négy személyes információt megad magáról (például teljes név, valós fénykép, mailcím, életkor, iskola, telefonszám, lakcím).

Hazafelé

A sajtótájékoztató végeztével gyalog indultam vissza a Nyugati pályaudvarra. A Margit-hídon két rokonszenves amerikai turistába botlottam, akikhez hozzácsapódva én is elsétáltam a Parlamenthez és a Duna partra. Bár korábban már megfordultam a Kossuth téren, találtam olyan turisztikai látványosságokat, amelyek újdonságként hatottak rám. A Nyugati közelében persze nem hagyhattam ki egy könyvesboltot sem.

Benyomások

Összességében elmondhatom, hogy egy remek napot töltöttem Budapesten. Az NMHH munkatársai, a turisták, a vonaton az útitársak mind kedvesen és nyitottan fordultak felém. Alig várom a következő megmérettetést!

Kép: saját

Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal is!

Minden jog fenntartva!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szemlelodosziv.blog.hu/api/trackback/id/tr2414189129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása