Tavaly ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját a Romani Design. Amikor még csak ismerkedtünk azokkal a kifejezésekkel, hogy "világjárvány" és "maszkviselés", telefonon készítettem interjút az első roma divatstúdió megálmodójával, Varga Erikával.
A Családi Lap 2020/ áprilisi számában megjelent írásom itt olvashatjátok először online formában. Mivel tavalyi cikkről van szó, a születésnapi programtervek már nem aktuálisak, az indulás és az első tíz év története azonban változatlan. Fogadjátok szeretettel!
Társadalmi szerepvállalás, minőségi, egyedi termékek, hagyomány és modernitás. Röviden így foglalhatnánk össze, mit képvisel a Romani Design. Magyarország első roma divatstúdiójának megálmodójával, Varga Erikával beszélgettem a kezdetekről, dolgos hétköznapokról és népcsoportok közötti párbeszédről.
„A Romani Design ötlete 2007-ben pattant ki a fejemből – kezdi Erika. – Szerettem volna olyan modellt kialakítani önmagam számára, amelyben együttesen valósulhat meg a kreatív alkotómunka és a társadalmi hasznosság. Vizuális üzeneteket készítettem, amelyeket igyekeztem minél több emberhez eljuttatni. Ehhez jó eszköznek bizonyult a divat és a design nyelvezete. Az infrastruktúra kiépítése után, 2010-ben nyitotta meg kapuit a divatstúdió.”
Az elmúlt tíz évben számos külföldi programon és rendezvényen képviselte Erika és csapata, élükön húgával, Varga Helenával, Magyarországot és a hazai roma kultúrát. Megfordultak Lisabonban, Berlinben, Delhiben, Kuala-Lumpurban, Bangkokban is. A sikerhez és az elismeréshez természetesen a dolgos hétköznapokon át vezetett az út.
„Minden nap varrodázunk, a management is fontos terület. Gyakran fogadunk vendégeket, én is sokszor vagyok úton, előadásokat, workshopokat tartok országszerte – sorolja Erika. – A divattervezés mellett szívügyem az Éld az álmodat! elnevezésű tehetséggondozó programunk, amellyel nehéz sorsú roma fiataloknak próbálunk segíteni. Képességeket, készségeket fejlesztünk, építjük a roma identitásukat. Megismertetjük őket a divat területéhez tartozó presztizs szakmákkal, ezzel támogatva jövőbeli pályaorientációjukat. Bepillantást nyerhetnek például a tervezés, a varrás, a fodrászat, a kozmetika, a fotózás, a styling világába. Divatbemutatókra visszük őket, de arra is lehetőségük nyílt már, hogy az Operettszínház színészeivel álljanak egy pódiumom. Ezenkívül minden évben van egy-két, a divatszakmát tanuló roma vagy nem roma fiatal, aki gyakornokként tevékenykedik nálunk. A szokásos tevékenységeink mellett mostanság a stúdió belső tereinek felújításával foglalkozunk. Túlvagyunk egy nagyon szép nőnapi kampányon, amelyben négy roma értelmiségi, művész hölgyet fotóztunk. Egyszóval meglehetősen elfoglaltak vagyunk.”
A folyamatos munka során mindig kellenek olyan élmények, személyek, ahonnan inspirációt meríthetünk. Erikát a munkája során egyszerre motiválja maga a ruhatervezés és a romák társadalmi integrációjának segítése. Ennek a kettőnek az összefonódása adja azt a különleges, egyedi elixírt, amely a Romani Design termékeit jellemzi.
Minden kollekciónak van ugyanis egy határozott üzenete, egy nagyon fontos gondolata, amely vizuálisan kötődik a romák kulturális identitásához. Erikát tehát azok a társadalmi üzenetek inspirálják a ruhatervezés során, amelyekkel párbeszéd indulhat két népcsoport között.
„A divat alkalmas arra, hogy fontos emberi értékeket mutassunk meg – magyarázza. – A darabjaink egyaránt szólnak multikulturalizmusról, elfogadásról, nyitottságról, bátorságról, önazonosságról. A munkáimmal mindenkit arra biztatok, hogy bátran mutassa meg a saját egyéniségét. A legfrissebb kollekcióban, a Romani Blueprintben például arról beszélünk, mennyire fontos nekünk, romáknak, hogy a magyar és a roma identitásunkhoz is kapcsolódjunk, hiszen ez a kettő egyszerre fontos számunkra. A kollekcióban szépen látszódnak ezek a kapcsolódási pontok, a két kulturális identitás megfér egymás mellett, sőt egymásból táplálkozik. A kékfestő ruhadarabokon keveredve jelennek meg a roma és a magyar motívumok.”
A társadalmi szerepvállalás önmagában persze kevés lenne, ha a táskák, az ékszerek, a ruhák nem lennének szépek és egyediek. Amikor elindult a stúdió, Erika a saját közösségében gyűjtött régi alapanyagokat, azoknak a feldolgozásából készített teljesen egyedülálló ruhadarabokat. Egy ideje már a saját mintáikat készítik. Ebben nagy segítség Erika húga, Helena, aki egyedi táskái mellett segít megvalósítani azt, amit a tervezőnő megálmodott. Erika szívéhez a természetes alapanyagok állnak közel, szívesen használ bátrabb színeket, kéket, rózsaszínt, pirosat. Mostanság a kékfestő motívum és a Romani divatműhelyben készülő kékfestő selyemminták a kedvencei. Mivel a termékek magas minőséget képviselnek és méltányos körülmények között készülnek, egyre inkább nő a kereslet irántuk. Elsősorban azok a hölgyek és férfiak keresik őket, akik egyetértenek a márka értékrendjével. Közéjük tartoznak hazai művészek, üzletasszonyok, diplomaták, külföldiek, roma értelmiségiek.
Erika nemcsak a szélesedő vevőkörre büszke. Amikor elkészít egy kollekciót, mindegyikben van egy-egy ruha, ami a szívéhez nő. Ezek az ún. „Romani best of darabok”, amelyek egy közösségi esemény vagy kiállítás keretében idén újra életre kelnek majd.
„Talán azokhoz a darabokhoz kötődöm leginkább érzelmileg, amelyekhez személyes élmény fűz. Az első ruhadarabjaim között van egy, aminek az alapanyagát az egyik, fiatalon meghalt nagynéném ruhája adta. A sárga alapon kasmír rózsás anyagból egyedi maxiruha készült, amit a mai napig őrzök. Szerettem a My Identity, My Freedom és az Ikon kollekciót is. A Frida Kahlo ihlette darabok voltak a kedvenceim. Nagy élmény volt számomra, amikor a Nemzeti Galériában tárlatot vezethettem a festőnő kiállításán és többször elvihettem a tehetséggondozott fiataljainkat. Nagyon inspiráló számomra az élete és az, ahogyan kiállt a saját viselete mellett is. A Frida ihlette kollekciónk a szakmától és a vásárlóinktól is elismerést kapott.”
Ne higgyük azonban, hogy csak a mexikói festőnő munkássága ilyen ösztönző! Varga Erika is sokakat inspirál, ahogyan társadalmi párbeszédet generál romák és magyarok között. Ehhez nyújt különleges apropót egy kerek születésnap.
„Idén tíz éves a Romani Design. Kiállításokat, divateseményeket, kisebb-nagyobb szalonprogramokat tervezünk az új enteriőrben, de a részletes programokra még egy kicsit várni kell. A kerek évfordulót együttműködő megtisztelő partnereinkkel, intézményekkel, múzeumokkal, szakértőkkel és művész, értelmiségi barátainkkal méltóképpen szeretnénk megünnepelni.”
Kép: Pályi Zsófia
Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal is!
Minden jog fenntartva!